Duša tanca pre Konstantina Korotkova

Prvý sólista Baletu SND Konstantin Korotkov získal prestížne ocenenie Duša tanca v kategórii Hviezda. Ceny v kategóriách Hviezda, Vychádzajúca hviezda, Hviezda súčasného tanca, Majster tanca, Pedagóg, Rytier tanca, PR tanca a ďalších odovzdali počas slávnostného Galavačera významným ruským interpretom, pedagógom a tanečným publicistom, pôsobiacim na významných baletných scénach v Rusku i vo svete. Slávnostné odovzdávanie cien bolo 28. apríla súčasťou Galavečera v Divadle Nemiroviča Dančenka v Moskve.
 
Cesta Konstantina Korotkova za baletom sa začala v jeho desiatich rokoch na Moskovskom akademickom choreografickom učilišti (GITIS) pod vedením Valentiny Okulovej a Vladimira Šabalina. Rozhodnutie, že sa balet stane jeho životnou profesiou, padlo až v prvom ročníku choreografickej katedry Akadémie kulturológie a umenia I. S. Palantaja v rodnej Joškar-Ole, kde ho najväčšmi ovplyvnil vynikajúci tanečník a pedagóg Konstantin Ivanov. Pod jeho vedením účinkoval v predstaveniach národného baletu, akými sú napríklad: Luskáčik, Márna opatrnosť a ďalšie. V šestnástich prijal angažmán do zboru baletu Národnej opery Joškar-Ole a čoskoro tancoval hlavné postavy, akými sú Colas v balete Márna opatrnosť a Šašo v balete Labutie jazero.Po absolvovaní štúdia sa pred Korotkovom otvorilo veľa možností hosťovania v rôznych divadlách po celom Rusku, rozhodujúcim faktorom však bol vzťah k domovu a takmer otcovský vzťah so svojim pedagógom. „Konstantin Ivanov s jeho ohromnou skúsenosťou práce v národnom divadle sa s nami delil o svoje vedomosti. Naučil nás prežívať to, čo tancujeme, čo chceme odovzdať divákovi. Spolupráca s ním bola pre mňa nesmierne zaujímavou.“ Kosťa v národnom balete napredoval každou novou postavou. Nasledovali víťazstvá v štátnych a medzinárodných súťažiach v Perme, Krasnojarsku, Soči, Soule, vo Viedni. Na medzinárodnej súťaži Svetový mladý balet sa predstavil v Pas de deux z Bajadéry, ktorý zatancoval s jeho partnerkou Olgou Chelpanovou. Ich výkon prekonal všetky očakávania poroty a divákov a súčasne im predurčil ich spoločnú cestu tancom aj životom. Ten je aj po rokoch harmonický, najmä vďaka pochopeniu náročnosti tanečnej profesie. Práve ich silné prepojenie robí ich tanec takým zázračným. Obaja sa vyznačujú skutočnou otvorenosťou pri vyjadrovaní emócií, prežívaním toho, čo stvárňujú, príkladom je na scéne Baletu SND ich partnerská práca v Esmeralde, Labuťom jazere, Korzárovi, Luskáčikovi, Chaplinovi, atď.


O jeho prelomových postavách v rámci bohatého repertoáru napísal ruský tanečný publicista Roman Volodčekov: „Konstantin Korotkov je schopný prejaviť na scéne skutočné city, temperament. Je emotívny, ale nie príliš. Možno práve typická pre tanečníka špecifická sebareflexná zdržanlivosť definovala jeho úspech v balete Majster a Margaréta od Maj-Estera Murdmaa na hudbu E. Lazareva. Zaslúžene získal za túto postavu Národnú divadelnú cenu Yvana Kyrlya, ktorá doplnila jeho zoznám rôznych odmien, titulov a iných uznaní. Konstantin ustavične zdokonaľuje svoje majstrovstvo, ale nestráca v sebe aj umelca remeselníka. Možno práve z toho pramení akademická čistota násobená technickou slobodou. Arzenál technických prvkov tanečníka je veľmi široký. Má veľ ký krok, stabilné piruety, ľahký a dynamický skok. Jeho Siegfried v Labuťom jazere a Princ v Luskáčikovi spĺňajú klasické kánony, s dôrazom na lyrickosť tanečníka. V postave Albrechta v Giselle už cítiť dramatické intonácie, ktoré v postave Romeo z baletu Romeo a Júlia nadobúdajú absolútnu tragickosť. Zoznam jeho úloh dopĺňa postava Basila v Donovi Quijotovi s jeho bezstarostným pohľadom na svet a interpretáciu lásky ako príťažlivej kapitoly nášho života. Šľachtický a nebojácny Konrád v Korzárovi, elegantný Déziré v Spiacej krásavici, otvorený a starostlivý Gringoire v Esmeralde sú ako slávnostné žánrové obrazy z chodieb Versailles. Diametrálne odlišnou je postava Spartaka.
 
V predstavení Konstantina Ivanova sa tanečníkovi podarilo vyjadriť to najdôležitejšie – mužný heroický tanec protagonistu. Jeho výrazné tanečné repliky nevyjadrujú hnev a nenávisť, ale cítiť v nich duševné napätie, povzbudzujúce veľké srdce na hrdinské činy. Je to osobnosť, ktorá cenou krvi zachraňuje svoju česť, lásku, slobodu. Tá postava mala neuveriteľné vnútorné vyžarovanie, vyvolávala slzy na očiach rozcítených divákov.“ Všetky jeho predchádzajúce práce akoby Korotkova pripravili na úspech v postave Alexeja z inscenácie Za hranicami hriechu/Bratia Karamazovovci. „Táto postava je mi obsahovo a tanečne veľmi blízka. Som rád, že Boris Eifman inscenoval balet Za hranicami hriechu/Bratia Karamazovovci na scéne Baletu SND, kde súčasne aj s Olgou Chelpanovou pracujeme. Priviedla nás sem túžba po zmene a odhodlanie ísť stále ďalej.“ Takýmto posunom bola pre tanečníka – podľa ohlasov a kritík – postava Chaplina v novom pôvodnom diele Daniela de Andradeho a Carla Davisa, kde stvárňuje geniálneho komika po boku svojej manželky, sólistky Baletu SND Olgy Chelpanovej, ktorá si cenu Duša tanca v kategórii Hviezda prevzala minulý rok.
 
Eva Gajdošová, dramaturgička Baletu SND